۱۳۸۷ شهریور ۱۸, دوشنبه

خواص درمانی انار

انار


ميوه اي است سرشار از ويتامين وبه علت داشتن آهن و ساير عناصر ديگر دي هضم مي باشد .خوردن دانه هاي انار به مراتب بهتر از نوشيدن آب اناراست . انار ميوه اي است كه به آن خون ساز مي گويند و به همين علت بهترين موقع براي مصرف آن صبح وقبل از صبحانه است . انار مقوي قلب ، مفرح ، دفع كننده چربي ، ، رفع كننده سموم اغلب عفونتهاي داخلي ، دافع حرارت مي باشد و خوردن انار با پرده هاي سفيد آن شكم را دباغي ميكند ، رب انار ، برگ انار در ضعف معده ، كمي اشتها ، تهوع ، ضعف عمومي ، تصفيه خون ، اصه در دختران جوان و دررفع ميگرن بسيار مفيد است.

دانه هاي ميوه ي جنگلي انار كه به (نار دان)شهرت دارد در معالجه اسهال بسيار موثر است . اب انار شيرين باشكر ونشاسته براي درد سينه وسرفه توصيه مي شود . رب انار نيز براي رفع خماري موثر است.

محصول انار : محصول انار به صورت آب انار،رب و كنسانتره قابل حصول است.

انتخاب انار : در انتخاب انار انواع سنگين تر آن بهتر است و پوست آن بايد صاف ،شفاف ، نازک و بدون ترک باشد.


ارزش غذایی

در صد گرم دانه انار مواد زير موجود مي باشد :

انرژي 38 كالري

آب 82 گرم

پروتئين 0/4 گرم

چربي 0/3 گرم

مواد نشاسته اي 10 گرم

كلسيم 4 گرم

سديم 3 ميلي گرم

پتاسيم 260 ميلي گرم

آهن 0/5 ميلي گرم

ويتامين ب 1 0/2 ميلي گرم

ويتامين ب 2 0/03 ميلي گرم

ويتامين ب 3 0/02 ميلي گرم

ويتامين ث 4 ميلي گرم

منبع http://www.zendehrood.com

مشخصات گیاهشناسی

انار Punica Granatum درختچه‌ای است خزان‌دار که البته در نواحی گرم و مرطوب با زمستانهای معتدل همیشه سبز است و حداکثر ارتفاع آن به 6 متر هم می‌رسد. لازمه میوه‌دهی در انار تابستانهای گرم و پاییز طولانی و خشک است. پایه کروموزومی انار 8=x و تعداد کروموزوم آن 16 است. انار گیاهی است یکپایه و گرده‌ها ، مادگی خود را به راحتی بارور می‌کنند. البته گرده افشانی بین گلها توسط باد و حشرات نیز میسر است. گلها بعد از 3 یا 4 سالگی درختچه روی سیخکها ظاهر می‌شوند. دارای دمگل کوتاه به رنگهای سرخ ، زرد و یا سفید با پهنای 2 سانتیمتر می‌باشند.

گلهای انار دارای 4 تا 8 کاسبرگ چرمی که در بالای میوه قرار دارد و تعداد زیادی پرچم با تخمدان تحتانی یا نیمه تحتانی است. کاسه گل ارغوانی رنگ و پایاست و گلبرگها مچاله هستند. میوه انار سته دارای پوست چرمی است. تقریبا کروی شکل به همراه کنجهای فراوان است. برگهای آن ساده ، کامل و بدون استیپول است طرز قرار گرفتن برگها بر روی شاخه متفاوت است و به سه فرم متقابل ، منفرد و فراهم مشاهده می‌شوند. شاخه‌ها کوچک ، زاویه‌دار ، خاردار بدون کرک با پوست سفید رنگ تا خاکستری ، شکل مختص به خود را دارا هستند. عمق ریشه‌های انار زیاد است و با گسترش عمودی 1.5 متر گسترش افقی 2.5 تا 3 متر می‌باشد.


ترکیب شیمیایی

پوست انار دارای تانن و آلکالوئیدهای مختلف است. اولین آلکالوئیدها که از پوست انار استخراج شده بوسیله Tanret شناخته شده‌اند. تانره از پوست انار آلکالوئیدهای Pelletierine (چپ گرد) ، ایزوپله تیرین (خنثی) و متیل پله تیرین (راست گرد) را به صورت مایع و آلکالوئید دیگر به نام پزودوپله تیرین را به صورت کریستالیزه مجزا کرده و بدست آورده است. پله تیرین و ایزوپله تیرین مانند Conicine از مشتقات پی پریدین می‌باشند و فقط زنجیر طرفی پروپی لیک ، کونی‌سین جای خود را به یک زنجیر آلدهیدیک داده است.

در متیل پله تیرین زنجیر طرفی به جای زنجیر آلدهیدیک دارا یک عامل ستنی است و باید به این نکته توجه داشت که این جسم شبیه هیگرین بتا موجود در کوکا است. پزودوپله تیرین دارای ساختمان کاملا متفاوتی است و از این نظریه به Tropinone نزدیک می‌شود و تروپی نن ، ستن تروپانول است که عبارت است از- N.Methyl Granatonine و این شباهت و نزدیکی درخواص فارما کودینامیک این مواد نیز مشاهده می‌شود. از احیای پزودوپله تیرین یک الکل همولگ تروپانول بدست می‌آید و از این الکل نیز می‌توان مانند تروپانول مشتقات میدریاتیک و مشقات آنستزیک بدست آورد.

خواص انار :

انار شیرین ادرار آور است.

ملین مزاج است.

آب انار شیرین برای بیماریهای مجاری ادرار مفید است.

ترشح صفرا را زیاد می‌کند.

آب انار اسهال را برطرف می‌کند.

اگر آب انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی جلوگیری می‌کنید.

خون ساز است.

خون را تصفیه می‌کند.

برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است.

آب انار خنک کننده است.

رنگ صورت را شاداب می‌کند.

صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند.

برای وزن اضافه کردن انار بخورید.

آب انار مقوی قلب و معده است.

جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می‌برد.

جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم درد.

برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و یا جوشانده برگهای انار استفاده کنند.

خانمهایی که عادت ماهیانه‌شان منظم نیست می‌توانند از جوشانده برگهای انار استفاده کنند.

برگهای له شده انار را اگر روی پوست بگذارید خارش را از بین می‌برد.

برای برطرف کردن سوختگی پوست ، گلهای انار را له کرده و با روغن کنجد مخلوط کنید و این پماد را روی قسمت سوختگی بمالید.

جوشانده پوست درخت و پوست ریشه درخت انار کرم کش است.

دم کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف می‌کند.

دم کرده گلهای انار را به صورت غرغره برای از بین بردن زخمهای دهان بکار ببرید.

برای برطرف کردن دندان درد ، دم کرده ریشه درخت انار را در دهان مضمضه کنید.

برای برطرف کردن بواسیر باید معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد.


مضرات انار :

کسانی که سرد مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند. زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند. اینگونه افراد باید انار را با زنجبیل بخورند. جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع کرم بکار می‌رود ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند. بهر حال در خوردن جوشانده آن باید احتیاط کرد و این کار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد.

منبع http://www.roshd.ir

وسعت كشت :

انار درخت كوچكي است كه ارتفاع آن تا 6 متر مي رسد و در مناطق نيمه گرمسيري مي رويد . شاخه هاي آن كمي تيغدر و برگهاي آن متقابل ، شفاف و ساده است .

گلهاي انار درشت برنگ قرمز اناري ولي بي بو مي باشد . ميوه آن كروي با اندازه هاي مختلف داراي پوستي قرمز رنگ و يا زرد رنگ مي باشد .

کشت و توسعه انارعلاوه برايران در کشورهاي هندوستان ، ترکيه ، اسپانيا ، تونس ، مراکش ، افغانستان ، چين ، يونان، ژاپن ، فرانسه ، ارمنستان ، قبرس ، مصر و ايتاليا و فلسطين اشغالي رايج است .

توليد كنندگان بزرگ انار در جهان ايران،قزاقستان،اسپانيا و آمريكا مي باشند. ايران با داشتن 60 هزار هكتار سطح زير كشت و 700 هزار تن توليد ساليانه به عنوان بزرگترين توليد كننده اين محصول در جهان بوده و مقام اول جهان را داراست.

محصول انار: محصول انار به صورت آب انار،رب و كنسانتره قابل حصول است.

انتخاب انار: در انتخاب انار انواع سنگين تر آن بهتر است و پوست آن بايد صاف ،شفاف ، نازک و بدون ترک باشد.

تذكرات :

1- انار براي اشخاصي كه دچار يبوست هستند، مضر است.

2- انار ميوه اي سرد است، بنابراين اشخاصي كه سرد مزاج هستند پس از خوردن آن، مقداري آب جوش با نبات بايد بخورند.

3- انار براي كسانيكه دچار نفخ معده هستند، ضرر دارد. زياده روي در مصرف انار ترش ايجاد زخم معده مي كند.

4- جوشانده پوست درخت و پوست ريشه آن كه براي رفع كرم بكار مي رود ممكن است ايجاد سرگيجه و استفراغ كند.

ديگر خواص :

جوشانده گل انار براي از بين بردن زخم هاي دهان و اسهال مزمن وبهمراه كنجد براي بهبود سوختگي مفيد مي باشد.

خاصيت ضد سرطاني آب انار

پژوهش‌هاي جديد نشان ميدهد آب انار خاصيت ضد سرطاني دارد. طبق تحقيقات سازمان کشاورزي ايالات متحده آمريکا (USDA) انار منبع خوبي از آنتي اکسيدان‌ها، پتاسيم و ويتامين C است پژوهشگران آکادمي علوم امريکا دريافته اند كه ، مصرف آب انار از ابتلاء بـه سرطان پروستات جلوگيري ميکند.

دکتر احسان‎‎ مختار استاد سرطان شناسي دانشگاه‎‎ ويسکانسين و رئيس گروه تحقيقمي گويد كه باکشف جديد راه‎‎ دستيابي بـه خواص ضد سرطاني و نحوه‎‎ معالجه سرطان با آب انار هموارتر شده است . متخصصان تغذيه مصرف آب انار را صبح و پيش از صبحانه‎‎ توصيه مي کنند.

صادرات: بررسي ها نشان مي دهد که روند صادرات انار درسالهاي اخير رشد مناسبي داشته است . چنانکه آمار موجود حکايت از صادرات بيش از150 هزار تن انار به کشورهاي مختلف ارو پايي ، روسيه ، اوکراين ، کشورهاي عربي و کشورهاي آسياي ميانه دارد .

صادرات انار نيزمانند صادرات بسياري ازمحصولات کشاورزي هنوز با مشکلات متعددي درزمينه مسائل مربوط به حمل و نقل محصول ، مقررات دست و پاگير اداري ، آشنا نبودن باغداران وصادر کنندگان با روش هاي علمي مواجه است که مي تواند صدمات زيادي به صادرات اين محصول وارد کند .

اين در حالي است که مي توان با بررسي بازارهاي هدف ، استفاده از روش هاي علمي براي توسعه کشت ارقام مختلف اين محصول ، توجه به استانداردهاي کشورهاي وارد کننده و آشنايي صادر کنندگان با بازاريابي اين محصول ، زمينه حفظ و گسترش صادرات اناررا فراهم کرد .

منبع http://www.iranmania.com

نحوه استفاده :

خوردن انار هم صبح مفید است هم شام

ديگر خواص : انار Pomegranate

نام علمی Punica

انار يكي از ميوه هايي است كه از قديم وجود داشته است حتي در كتب مقدس چندين بار نام آن ذكر شده است . هومر شاعر معروف يونان در كتاب خود ( اوديسه ) از آن نام برده است . معروف ايت كه حضرت سليمان باغ بزري پر از درخت هاي انار داشته كه به ان عشق مي ورزيده است .

درخت انار بومي ايران و مناطق مجاور آن است . كلمه انگليسي Pomegranate از زبان يوناني مشتق شده كه به معني ( سيب با هسته هاي زياد ) مي باشد .

منبع http://www.parsiteb.com

انار به دلیل وجود مقدار زیادی ویتامین ث و ویتامین های دیگر است مانند ویتامین B۱، B۲ و B۶ از سوی دیگر انار دارای مواد حافظ سلامتی است. از قدیم شنیده ایم كه انار در تصفیه خون مؤثر است.این خاصیت به دلیل وجود پتاسیم و منیزیم است و نیز چون فعالیتهای كبدی را زیاد می كند در بهبود ناراحتی ها و امراض كبدی و احتقاق كبد بسیار مؤثر است. اگرچه این خواص انار را از تجربه گذشتگان به دست آورده اند اما یافته های جدید علوم پزشكی و بیوشیمی بر آنها صحه می گذارد.

منبع http://www.aftab.ir

انتخاب و خرید انار:

1-هنگام خرید انارها را بلند کنید و وزنشان را احساس کنید. هرقدر میوه انار سنگین تر باشد بهتر است.

2-پوست انار باید نازک، سفت، براق و فاقد ترک خوردگی باشد.

نگهداری انار:

انار تازه در دمای اتاق (در محل تاریک و خنک) تا یک هفته قابل نگهداری است.انار قاچ خورده درون یخچال تا 2 هفته قابل نگهداری است.دانه های انار را میتوان درون یک ظرف دردار تا 6 ماه درون فریزر نگهداری کرد.

نحوه دان کردن انار:

1-تاج انتهایی انار را جدا کنید.

2-به آرامی پوست انار را چندین برش قطری بدهید.

3-انار را درون یک کاسه آب به مدت 5 دقیقه بخیسانید.

4-انار را زیر آب نگه داشته و دانه ها را از پوست و پرده های سفید رنگ جدا کنید. دانه ها به ته ظرف رفته، و پوست و پرده ها روی آب شناور خواهند شد.

5-پوست و پرده ها را از روی سطح آب بر دارید.

6-دانه ها را درون صافی و یا آبکش ریخته و آب آنها را بگیرید. سپس با یک دستمال تمیز آنها را خشک کنید.

منبع http://ravabet.blogsky.com

رابطه انار با زيبايى :

مى دانيم که انار صاف کننده خون و رافع احتقان کبد و بر طرف کننده کلسترل و سموم بدن است ، و نيز مى دانيم که پوست انسان آئينه تمام نماى کبد است بنابراين بهتر از هر چيز انار مى تواند رنگ رخساره را گلگون و زيبا نمايد .

هر کس يک انار بخورد، خداوند قلب او را نوارنى مى کند (کدورت و کسالت و افسردگى را از او دور مى سازد) و تا چهل روز وسوسه ها و اندوه ها از او دور ميشود.

و نيز به همين جهت است که پيامبر اکرم مى فرمايد:

انار را با پوست آن بخوريد، زيرا معده را دباغى ميکند.

علاوه بر خاصيتهاى که طبق اصول علمى و غذايى از اسلام نقل شده براى انار خواص ديگرى نيز بيان شده است .

در روايتى آمده است که شخصى بنام صعصعه خدمت امير مومنان (ع ) رسيد نصف انارى پيش روى امام (ع ) بود امام (ع ) مقدارى از آن را به او داد و فرمود: آنرا با پوست بخور که زردى دندان را از بين مى برد، بوى بد دهان را نابود ميکند، غم و عضه را از ميان بر ميدارد.

طبق تجزيه اى که براى انار شد، واضح مى گردد که با اصلاح کبد، معده ، روده ها، و خون ، ديگر براى دهان ، بوى بدى نخواهد ماند، بخصوص که انار بواسطه داشتن اسيدهاى مخصوص ، زردى دندان را که آن نيز خود ايجاد بوى بد مى کند بر طرف مى سازد و با اصلاح خون ، قلب را از غم و غصه تهى خواهد ساخت

امام صادق (ع ) فرموده است به کودکان خود انار بدهيد زيرا جوانى آنها را زودتر شکفته مى سازد.

با توجه به آنکه راشيتيسم (نرمى استخوانها) و کم خونى ، رشد کودک را به تاخير مى اندازد اعجار کلام امام ششم (ع ) روشن تر مى گردد، زيرا انار چون به صورت ترکيب با مواد آلى مى باشد زود جذب شده و در راشيتيسم و کم خونى و ضعف اعصاب اثر داشته و مقوى بدن نيز مى باشد.

اميرالمومنين على (ع ) مى فرمايد:

براى آنکه زبان کودکان شما هر زودتر باز شود و خوب صحبت کنند به آنها انار بدهيد .

منبع http://sahebleva.parsiblog.com

نحوه دان كردن انار:


1-تاج انتهايي انار را جدا كنيد.

2-به آرامي پوست انار را چندين برش قطري بدهيد.

3-انار را درون يك كاسه آب به مدت 5 دقيقه بخيسانيد.

4-انار را زير آب نگه داشته و دانه ها را از پوست و پرده هاي سفيد رنگ جدا كنيد. دانه ها به ته ظرف رفته، و پوست و پرده ها روي آب شناور خواهند شد.

5-پوست و پرده ها را از روي سطح آب بر داريد.

6-دانه ها را درون صافي و يا آبكش ريخته و آب آنها را بگيريد. سپس با يك دستمال تميز آنها را خشك كنيد.

منبع http://www.patogh4u.org

ديگر خواص :

آنتي اكسيدان هاي موجود در انار 3 برابر ميزان آنتي اكسيدانهاي موجود در چاي سبز و شراب قرمز است.

انارعطش را برطرف كرده و خنك كننده است.

انار براي درمان اسهال،آرتريت،زردي و بواسير مفيد است.

آب انار خاصيت ميكروب كشي و ضذ عفوني كنندگي دارد.

منبع http://www.tabadolnazar.com

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

gin abcTools_News place -->